Sunnuntaisoitto: Kakkosviulusta kajahtaa
Apr
7
3:00 PM15:00

Sunnuntaisoitto: Kakkosviulusta kajahtaa

Sunnuntaisoitoissa aloitettiin viime konserttikaudella RSO:n soitinryhmien esittelykierros. Ensimmäisenä esittäytyneet ykkösviulut heittivät kapulan viereiseen pulttiin kakkosviuluille. 14-henkinen kakkosviulusektio kajauttaa konsertissaan teoksia mm. Puccinilta ja Bartókilta. Kantaesityksensä saa Meriheini Luodon uusi teos.

RSO:n kakkosviulusektio

Giacomo Puccini (sov. Nils T. Røsth): Madame Butterly, sovitus viulusektiolle, osia
Jean-Philippe Rameau: Pièces de clavecin en concerts sarjasta La Livri
Meriheini Luoto: Uusi teos, kantaesitys (Ylen tilaus)
Grażyna Bacewicz: Kvartetto neljälle viululle
Dmitri Šostakovitš (sov. Levon Atovmyan): Viisi kappaletta kahdelle viululle ja pianolle
Carlos Gardel (sov. Diego Collatti): Por Una Cabeza, Volver Mi Buenos Aires Querido
Béla Bartók: 44 duoa Sz. 98 kahdelle viululle, osia

Liput: 5–13,50 €

View Event →
Sunnuntaisoitto: Glass Sculpture
Feb
18
3:00 PM15:00

Sunnuntaisoitto: Glass Sculpture

Helmikuun Sunnuntaisoitto on ylistys rauhalle. Ukrainalaissäveltäjä Silvestrovin ja venäläissäveltäjä Prokofjevin sonaatit ovat äänimaailmaltaan samanlaisia ja molemmissa on elementtejä klassismista. Ukrainalaisen Victoria Polevan harvoin kuultu Simurgh-kvintetto edustaa hengellistä minimalismia. Konsertin päättää Tuomas Kettusen dynaaminen Glass Sculpture.

Han Shi, taiteellinen suunnittelu ja viulu
Maria Puusaari, viulu
Aino Räsänen, alttoviulu
Mikko Ivars, sello
Robert Fleitz, piano

Valentin Silverstrov: Sonaatti viululle ja pianolle "Post-scriptum"
Sergei Prokofjev: Viulusonaatti nro 2 D-duuri op. 94a
Victoria Poleva: Simurgh-Quintet pianokvintetille
Tuomas Kettunen: Glass Sculpture pianotriolle

Liput: 5–13,50 €

View Event →
UUSINTA 25: ANNIVERSARY JUBILEE
Feb
3
7:00 PM19:00

UUSINTA 25: ANNIVERSARY JUBILEE

31.1.2024 tulee kuluneeksi 25 vuotta Uusinnan debyyttikonsertista. Kuluneiden vuosien aikana yhtye on soittanut yhteensä yli 200 konserttia sekä antanut yli 150 ensiesitystä. Helmikuussa 2024 Uusinta Ensemble juhlistaa 25-vuotista taivaltaan juhlakonsertilla, jonka ohjelmassa kuullaan mm. kolme kantaesitystä.

Ohjelma:

Paavo Heininen: Discantus III (1976)
alttosaksofoni

Mioko Yokoyama: Mineralization (kantaesitys, Uusinnan tilaus) (2023)
huilu, saksofoni, viulu, sello

Olli Moilanen: Trapeze (kantaesitys, Uusinnan tilaus) (2023)
bassohuilu, piano, viulu, alttoviulu, sello

Chaya Czernowin: Fast Darkness III: Moonwords (2022, Suomen ensiesitys)
huilu, klarinetti, piano, viulu, alttoviulu, sello

Benjamin Schweitzer: Ilmakannel (2020, kantaesitys)
harmonikka, huilu, klarinetti, pasuuna, piano, viulu, alttoviulu, sello

Malla Vivolin, huilut

Helmi Malmgren, klarinetit

Anna-Sofia Anttonen, alttosaksofoni

Joonatan Rautiola, saksofoni

Fanny Söderström, piano

Emil Holmström, piano

Maria Puusaari, viulu

Aleksi Kotila, viulu

Max Savikangas, alttoviulu

Pinja Nuñez, sello

Veli Kujala, harmonikka

View Event →
Syysmetsän kaikuja - Zagros 30 -sarja
Nov
20
7:00 PM19:00

Syysmetsän kaikuja - Zagros 30 -sarja

Hanna Kinnunen, huilu, alttohuilu, bassohuilu

Mikko Raasakka, klarinetti, bassoklarinetti

Tommi Hyytinen, käyrätorvi

Maria Puusaari, viulu

Sirja Nironen, sello

Fanny Söderström, piano

Zagros Ensemblen 30-juhlavuoden konsertit jatkuvat Olaus Petrin kirkossa, jonka lempeässä akustiikassa yleisö saa nauttia rikkaasta yhdistelmästä suomalaista ja ulkomaista kamarimusiikkia. Kaija Saariahon muistoa kunnioitetaan kahdella sävellyksellä "Aure" ja "Nocturne". Toinen suomalainen säveltäjänimi on Minna Leinonen, jolta kuullaan "Harmaapäätikka" huilulle ja klarinetille. Konsertin aikana kuullaan myös nuoren virolaisen Elis Hallikin "To Become a Tree", George Crumbin klassikkoteos "Eleven Echoes of Autumn" sekä osia Mel Bonisin triosta "Scenes de la fôret". Kantaesityksenä on Charles van Hemelryckin sonaatti käyrätorvelle ja pianolle ”Au large, étendue".

Mel Bonis: Scenes de la fôret (fl, cor, p) osat Nocturne, A l'aube ja Invocation (1928)

Minna Leinonen: Harmaapäätikka (fl, cl) (2012/2018)

Kaija Saariaho: Aure (vl, vc)

Kaija Saariaho: Nocturne (vl)

Elis Hallik: To become a Tree (fl, bcl, vl, vc, p) (2016)

Charles van Hemelryck: Sonate "Au large, l'étendue" (cor, p) (2020, ke.)

George Crumb: Eleven Echoes of Autumn (fl, cl, vl, p) (1965)

https://www.ticketmaster.fi/event/331857

View Event →
Rack and Pinion
Nov
12
4:00 PM16:00

Rack and Pinion

Tapani Rinne: Installation 2 (2022)

François Sarhan: Situation nro. 7 ”Imagination” (2008)

Sebastian Hilli: Rack and Pinion (2018), (Suomen ensiesitys)

Edo Frenkel: Quietus est (2022–2023), (Suomen ensiesitys, 4. osan kantaesitys)
       1. Spring & Fall (Gerard Manley Hopkins)
       2. I felt a funeral (Emily Dickinson)
       3. Death be not proud (John Donne)
       4. After death

François Sarhan: Situation nro. 10 ”Only” (2009)

Andy Akiho: 21 (2009)

Suomen Solistiyhdistys vuoden 2023 Klang-konsertti koostuu viiden nykysäveltäjän soolo- ja duoteoksista. Suomen ensiesityksensä saa mekaanisesta inspiraatiosta kumpuava Sebastian Hillin soolopianoteos Rack and Pinion pianisti Joel Papinojan tulkitsemana.

Konsertti nostaa esiin myös kiinnostavia soitin- ja kokoonpanoharvinaisuuksia: ohjelmassa kuullaan Tapani Rinteen Installation 2, ensimmäinen suomalainen kontrabassonokkahuilulle ja elektroniikalle sävelletty teos, jonka soittaa Eero Saunamäki.

Lisäksi lavalla esitellään yhdessä kaksi usein hyvin erilaista musiikillista kieltä puhuvaa instrumenttia: sello (Liina-Mari Raivola) ja lyömäsoittimet (Petteri Kippo), jotka yhdistävät voimansa yltyen useamman hengen indiebändiltä kuulostavaan Andy Akihon duoon.

Toista harvinaisempaa duokokoonpanoa edustavat sopraano Olga Heikkilä ja viulisti Maria Puusaari, joiden esittämänä kuullaan Suomen ensiesitys Edo Frenkelin teoksesta Quietus est. Teoksen neljäs osa saa konsertissa kantaesityksensä.

Ohjelmaa rytmittävät François Sarhanin totuttuja kaavoja hilpeästi haastavat musiikilliset performanssit

View Event →
Maria Puusaari – Postmodernit muistojuhlat
Oct
17
7:00 PM19:00

Maria Puusaari – Postmodernit muistojuhlat

Maria Puusaaren viimeisessä tohtorikonsertissa kuljetaan muistin ja muistojen maailmassa postmodernismin merkkiteosten sekä Veli Kujalan virtuoottisen tilausteoksen sävelin.

Ohjelma

  • Unsuk Chin: Double Bind? viululle ja elektroniikalle (2007)

  • Veli Kujala: Crystalloluminescent Crossing viululle ja elektroniikalle (2023), kantaesitys, Maria Puusaaren tilaus 

  • Luciano Berio: Sequenza VIII sooloviululle (1976) 

Väliaika

  • Luca Francesconi: Riti Neurali, third study on memory, viululle ja ensemble (1991) 

  • Kaija Saariaho: Terra memoria (2005) 

Esiintyjät

  • Maria Puusaari, viulu 

  • Han Shi, viulu 

  • Reeta Maalismaa, viulu 

  • Aino Oksanen, alttoviulu 

  • Miika Uuksulainen, sello 

  • Teemu Kauppinen, kontrabasso 

  • Lucy Abrams-Husso, klarinetti 

  • Tuukka Vihtkari, fagotti 

  • Satu Huuskonen, käyrätorvi 

  • József Hárs, kapellimestari 

  • Jon-Patrik Kuhlefelt, äänisuunnittelija

Liput 6,50-18€

Osta liput


Puusaari Facebookissa

Puusaari Youtubessa

Lisätiedot: Anna Huuskonen, anna.huuskonen@uniarts.fi

View Event →
Asta Hyvärinen: Before and After the End
Sep
8
7:00 PM19:00

Asta Hyvärinen: Before and After the End

Asta Hyvärinen 6.0 -sävellyskonsertti

Interstellar

Asta Hyvärisen 6.0 sävellyskonsertissa kuullaan useita kantaesityksiä ja muutoinkin ohjelma koostuu pääasiassa muutaman vuoden sisällä sävelletyistä teoksista. Konserttiohjelman painopiste on elektroakustisessa musiikissa ja ilta päättyy katkelmiin avaruusoopperasta ”Voyager 2077”, jonka libreton on kirjoittanut Finlandia palkittu kirjailija Johanna Sinisalo                          

Esiintyjät:

Tuuli Lindeberg, sopraano,

Maria Puusaari, viulu

Katariina Sallinen, viulu,

Katriina Rainio, viulu

Iida-Vilhelmiina Sinivalo, sello, 6-kielinen sähkösello                                        

Kimmo Laaksonen, sähkökitara

Eija Kankaanranta, kantele

Mikko Luoma, harmonikka

Asta Hyvärinen. lyömäsoittimet

Timo Kurkikangas, äänitekniikka

View Event →
Flow-sirkus esittää: PINCH PLEAT
Aug
20
4:00 PM16:00

Flow-sirkus esittää: PINCH PLEAT

Perjantai 18.8.2023 klo 19:00
Lauantai 19.8.2023 klo 19:00
Sunnuntai 20.8.2023 klo 16:00

Kolmelle sirkustaiteilijalle ja kolmelle muusikolle luotu Pinch Pleat yhdistää ilma-akrobatiaa ja nykymusiikkia. Ilona Jäntti on valmistanut sen yhteistyössä norjalaisen KompaniTO-ryhmän kanssa. Australialainen säveltäjä Luke Styles on säveltänyt teoksen musiikin helsinkiläiselle Uusinta Ensemblelle.

Oululaislähtöisen sirkustaiteilijan Ilona Jäntin perustama Ilmatila-ryhmä on työskennellyt Luke Stylesin kanssa vuodesta 2009 – tämä on kolmas yhteistyöteos ja se saa ensi-iltansa Oulun juhlaviikoilla.

Teoksessa esiintyvät sirkustaiteilijat Mari Dahl Stoknes ja Tamar Ohana Goksøyr ja Ilona Jäntti sekä Uusinta Ensemblen muusikot. Valosuunnittelijana toimii Kauri Klemelä.

Kesto: 45 min.
Ikäsuositus: aikuiset ja lapset 10+
Esityspaikka: Kulttuuritalo Valve, Valvesali
Liput: 25 / 20 / 15 €
Ticketmaster.fi (hintoihin lisätään käsittelykulut) tai Valven lipunmyynti
Kaikukortti: paikkoja rajoitetusti

Konsepti: Ilona Jäntti ja Luke Styles
Säveltäjä: Luke Styles
Sirkustaiteilijat: Mari Dahl Stoknes ja Tamar Ohana Goksøyr (KompaniTO), Ilona Jäntti
Valosuunnittelija: Kauri Klemelä
Uusinta Ensemble: Mikko Raasakka, klarinetti; Maria Puusaari, viulu; Max Savikangas, alttoviulu

Tuotanto: Ilmatila
Yhteistyökumppanit: KompaniTO (Norja) ja Uusinta Ensemble
Tukijat: Taike, Cirko – uuden sirkuksen keskus, Create NSW (Australia)
Oulun esitysten järjestäjäyhteistyökumppanit: Flow Productions, Oulun juhlaviikot ja Kulttuuritalo Valve

Kuva: Jouni Ihalainen

View Event →
Flow-sirkus esittää: PINCH PLEAT
Aug
19
7:00 PM19:00

Flow-sirkus esittää: PINCH PLEAT

Perjantai 18.8.2023 klo 19:00
Lauantai 19.8.2023 klo 19:00
Sunnuntai 20.8.2023 klo 16:00

Kolmelle sirkustaiteilijalle ja kolmelle muusikolle luotu Pinch Pleat yhdistää ilma-akrobatiaa ja nykymusiikkia. Ilona Jäntti on valmistanut sen yhteistyössä norjalaisen KompaniTO-ryhmän kanssa. Australialainen säveltäjä Luke Styles on säveltänyt teoksen musiikin helsinkiläiselle Uusinta Ensemblelle.

Oululaislähtöisen sirkustaiteilijan Ilona Jäntin perustama Ilmatila-ryhmä on työskennellyt Luke Stylesin kanssa vuodesta 2009 – tämä on kolmas yhteistyöteos ja se saa ensi-iltansa Oulun juhlaviikoilla.

Teoksessa esiintyvät sirkustaiteilijat Mari Dahl Stoknes ja Tamar Ohana Goksøyr ja Ilona Jäntti sekä Uusinta Ensemblen muusikot. Valosuunnittelijana toimii Kauri Klemelä.

Kesto: 45 min.
Ikäsuositus: aikuiset ja lapset 10+
Esityspaikka: Kulttuuritalo Valve, Valvesali
Liput: 25 / 20 / 15 €
Ticketmaster.fi (hintoihin lisätään käsittelykulut) tai Valven lipunmyynti
Kaikukortti: paikkoja rajoitetusti

Konsepti: Ilona Jäntti ja Luke Styles
Säveltäjä: Luke Styles
Sirkustaiteilijat: Mari Dahl Stoknes ja Tamar Ohana Goksøyr (KompaniTO), Ilona Jäntti
Valosuunnittelija: Kauri Klemelä
Uusinta Ensemble: Mikko Raasakka, klarinetti; Maria Puusaari, viulu; Max Savikangas, alttoviulu

Tuotanto: Ilmatila
Yhteistyökumppanit: KompaniTO (Norja) ja Uusinta Ensemble
Tukijat: Taike, Cirko – uuden sirkuksen keskus, Create NSW (Australia)
Oulun esitysten järjestäjäyhteistyökumppanit: Flow Productions, Oulun juhlaviikot ja Kulttuuritalo Valve

Kuva: Jouni Ihalainen

View Event →
Flow-sirkus esittää: PINCH PLEAT
Aug
18
7:00 PM19:00

Flow-sirkus esittää: PINCH PLEAT

Perjantai 18.8.2023 klo 19:00
Lauantai 19.8.2023 klo 19:00
Sunnuntai 20.8.2023 klo 16:00

Kolmelle sirkustaiteilijalle ja kolmelle muusikolle luotu Pinch Pleat yhdistää ilma-akrobatiaa ja nykymusiikkia. Ilona Jäntti on valmistanut sen yhteistyössä norjalaisen KompaniTO-ryhmän kanssa. Australialainen säveltäjä Luke Styles on säveltänyt teoksen musiikin helsinkiläiselle Uusinta Ensemblelle.

Oululaislähtöisen sirkustaiteilijan Ilona Jäntin perustama Ilmatila-ryhmä on työskennellyt Luke Stylesin kanssa vuodesta 2009 – tämä on kolmas yhteistyöteos ja se saa ensi-iltansa Oulun juhlaviikoilla.

Teoksessa esiintyvät sirkustaiteilijat Mari Dahl Stoknes ja Tamar Ohana Goksøyr ja Ilona Jäntti sekä Uusinta Ensemblen muusikot. Valosuunnittelijana toimii Kauri Klemelä.

Kesto: 45 min.
Ikäsuositus: aikuiset ja lapset 10+
Esityspaikka: Kulttuuritalo Valve, Valvesali
Liput: 25 / 20 / 15 €
Ticketmaster.fi (hintoihin lisätään käsittelykulut) tai Valven lipunmyynti
Kaikukortti: paikkoja rajoitetusti

Konsepti: Ilona Jäntti ja Luke Styles
Säveltäjä: Luke Styles
Sirkustaiteilijat: Mari Dahl Stoknes ja Tamar Ohana Goksøyr (KompaniTO), Ilona Jäntti
Valosuunnittelija: Kauri Klemelä
Uusinta Ensemble: Mikko Raasakka, klarinetti; Maria Puusaari, viulu; Max Savikangas, alttoviulu

Tuotanto: Ilmatila
Yhteistyökumppanit: KompaniTO (Norja) ja Uusinta Ensemble
Tukijat: Taike, Cirko – uuden sirkuksen keskus, Create NSW (Australia)
Oulun esitysten järjestäjäyhteistyökumppanit: Flow Productions, Oulun juhlaviikot ja Kulttuuritalo Valve

Kuva: Jouni Ihalainen

View Event →
Olga Heikkilä - Puhelaulun uudet rajat
May
31
7:00 PM19:00

Olga Heikkilä - Puhelaulun uudet rajat

puhelauluteoksia aikamme säveltäjiltä.

Olga Heikkilän taiteellinen tohtoritutkinto “À tour de Pierrot lunaire” tarkastelee puhumisen ja laulamisen rajapintoja ja sen tohtorikonserttisarja esittelee puhelaulun kehitystä 1800-luvun lopusta 2000-luvun alkuun.

Alusta pitäen puhelaulu oli tehokeino, joka kiinnosti ennen kaikkea laulajia tulivat he sitten melodraama-, kabaree- tai puhtaasti klassisen laulun perinteen piireistä. Olga Heikkilän tutkiva äänivideoteos Rajakäyntiä (2020) on Joni Pyysalon runoihin akustisesti laulajan äänellä tuotettu kolmiosainen ääni-improvisaatio. Rajakäyntiä käsittelee musiikillisesti toisaalta esittävän taiteilijan matkaa itseensä ja toisaalta kuoleman aihetta koronapandemian otteissa kahlitussa maailmassa.

Teosesittelyt

Mikko Nisulan melodeklamaatio Orfeuksen lauluja [Песни Орфея] (2019) on sävelletty Orfisiin hymneihin, jotka ovat syntyneet orfilaisuudeksi kutsutun mysteeriuskonnon piirissä muutama vuosisata ennen ajanlaskumme alkua. Orfeuksen lauluissa puhutellaan maailmankaikkeutta yhdistäen tavallista puhetta, puhetta sävelkorkeuksin, puhelaulua, sekä laulua yhdistäen huilun, klarinetin, harmonikan ja lyömäsoittimien soittoon.

Osmo Tapio Räihälän neliosainen laulusarja Rajat (2021) Riina Katajavuoren runoihin vie rajoille monin tavoin: välillä ollaan puheen ja laulamisen rajalla, kohta taas mikrotonaalisuudessa, sävelaskeleiden välissä. Laulajalle sekä käyrätorven, viulun ja pianon triolle sävelletty teos kysyy myös mikä meidät ihmiset erottaa toisistaan.

Miika Hyytiäisen Mytomato (2022) sopraanolle, pianolle ja elektroniikalle on Lied-taiteesta, videosta, kokeellisesta musiikkiteatterista ja ketsupista truutattu rakastettava ja vähän pelottava muoto(maatti)kuva. Mytomaton inspiraationa on George Perecin hauska tomatografinen mukatutkimus sopraanoiden äänestä tomaattien funktiona. Olga Heikkilän ääni, keho, huumorintaju ja cv ovat toimineet koko teoksen lähtökohtana ja teemana.

Ville Raasakan Steam Enginen (2022) järkyttävät tekstit ovat historiallisia dokumentteja höyrykoneista, kivihiilen louhinnasta ja hiilenpoltosta Britanniassa vuosina 1661-1842. Höyrykoneiden massatuotantoa pidetään ympäristötutkimuksessa ilmastonmuutoksen alkupisteenä. Sävellyksessä höyrykoneiden mekaaniset äänet kohtaavat barokkimusiikin herkän ilmaisun.

Ohjelma

  • Osmo Tapio Räihälä: Rajat  

  • Mikko Nisula: Orfeuksen lauluja   

  • Miika Hyytiäinen: Mytomato 

  • Ville Raasakka: Steam Engine

  • Olga Heikkilä: Rajakäyntiä  

Esiintyjät

  • Olga Heikkilä, laulu

  • Kirill Kozlovski, cembalo ja piano

  • Maria Puusaari, I viulu

  • Anna-Maria Huohvanainen, II viulu

  • Ida Kosonen, alttoviulu

  • Pinja Nuñes, sello

  • Niko Kumpuvaara, harmonikka

  • Lucy Abrams-Husso, klarinetti

  • Malla Vivolin, huilu

  • Jukka Harju, käyrätorvi

  • Tiia Toivanen, perkussiot

Konsertin stream-linkki: https://www.youtube.com/live/PyYvOPg6ld4?feature=share

Liput Alkaen 18 € / 6,50 €

View Event →
International festival forum of contemporary music – Oberstdorf 2023
Mar
25
8:00 PM20:00

International festival forum of contemporary music – Oberstdorf 2023

  • Oberstdorf Haus Congress Centre – Breitachklamm Hall (map)
  • Google Calendar ICS

Sat 25th March at 8:00 pm
Oberstdorf Haus Congress Centre – Breitachklamm Hall

The concert program includes the German premieres of the Concertino for Guitar & Strings by Hans-Jürgen Gerung and the string quartet (Bad) Dreams come true by Tiina Myllärinen as well as the latest works for solo guitar Die Trauben hängen saftig – Bernhard-fragmente II by Harri Suilamo and Etudes by Markku Klami.

Concert program

Markku Klami (*1979): from the Etudes (2021)
Etude No. 6: ”Stream”
Etude No. 4: ”Agitato nervosamente”
Etude No. 9: ”Mirage”
Etude No. 10: ”Blaze”

Harri Suilamo (*1954): Die Trauben hängen saftig – Bernhard-Fragmente II (2020)

Tiina Myllärinen (*1979): (Bad) Dreams come true (2022)

Hans-Jürgen Gerung (*1960): Concertino for Guitar & Strings (2020)

Uusinta Ensemble
Maria Puusaari, violin
Aleksi Kotila, violin
Max Savikangas, viola
Pinja Nuñez, cello
Joasia Cieślak, cello
Aapo Juutilainen, double bass

Patrik Kleemola, guitar

View Event →
Nykymusiikkiko vaikeaa?
Mar
23
7:00 PM19:00

Nykymusiikkiko vaikeaa?

Miksi nykymusiikin pitää olla niin turkasen vaikeaa – vai onko se? Olihan myös Joseph Haydn aikansa ehkä suurin nykymusiikin säveltäjä. Käsityksemme nykymusiikista on muuttunut aikojen saatossa, ja säveltäjä Osmo Tapio Räihälä asettaa Tieto-Finlandialla palkitussa kirjassaan Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa asiat oikeaan perspektiiviin. Niinpä kuulemme konsertissa myös eri aikojen uusinta musiikkia.

"Nykymusiikkiko vaikeaa?" -konsertissa keskustelemassa ovat

säveltäjä ja kirjailija Osmo Tapio Räihälä yhdessä viulisti Siljamari Heikinheimon kanssa. Illan musiikista vastaavat Hanna Kinnunen, huilu; Maria Puusaari, viulu ja Pinja Nuñez, sello.

Saavuthan ajoissa paikalle, konserttiin on vapaa pääsy!

Konsertin toteuttaa Soivat Kirjat -konserttisarja yhteistyössä Keskustakirjasto Oodin kanssa.


View Event →
Honeymoons & Bad Dreams | Musica nova Helsinki
Mar
11
7:00 PM19:00

Honeymoons & Bad Dreams | Musica nova Helsinki

Kaksi laajamuotoista teosta, Sebastian Hillin valoisa Honeymoon ja Tiina Myllärisen ukrainalaisille omistettu kvartetto (Bad) Dreams come true, ovat molemmat Uusinta Ensemblen viimevuosien yhteistilausprojektien tulosta. Keskenään varsin erilaisten teosten suhteesta avautuu ajankohtainen ja moneen suuntaan viittaava musiikillinen maailma. Teoksia erottaa Ann Clearen kestoaan suurempi musiikillinen metafora aalloista ja koboltinsinisestä merestä.

Konsertin lipunmyynti alkaa myöhemmin.

Ohjelma:

Sebastian Hilli: Honeymoon (2021) (ke.)
Uusinta Ensemblen ja Ensemble Musikfabrikin tilaus

Ann Cleare: where cobalt waves live (2018).

Tiina Myllärinen: (Bad) Dreams come true (2022)
Uusinta Ensemblen ja Meri-Lapin jousikvartetin tilaus

Esiintyjät:

Tomas Gricius, trumpetti
Sebastian Hilli, kapellimestari
Uusinta Ensemble

Liput Ticketmaster

View Event →
Suomalainen kamariooppera: Ihmisen jälkeen / Posthuman
Mar
7
7:00 PM19:00

Suomalainen kamariooppera: Ihmisen jälkeen / Posthuman

Mitä tulee ihmisen jälkeen? Jos meitä muistaa kukaan, niin mitä he voivat lajistamme tietää? Mitä mahtavat sivilisaatioistamme ajatella?

Ihmisen jälkeen on monitaiteellinen tieteiskamariooppera, jossa eri taidelajit kohtaavat tasa-arvoisesti. Tarinassa ihmisen jälkeiset olennot tekevät kokeen, jossa ihmisen geenejä ja meemejä laitetaan ei-ihmislapseen. Kantaesitysoopperan on säveltänyt Max Savikangas, libretto ja ohjaus on Teemu Mäen käsialaa ja tuottaja Suomalainen kamariooppera. Rooleissa Reetta Ristimäki, Petri Bäckström, Susanna Tollet ja Tuukka Haapaniemi sekä Petri Kekoni Company, 4-jäseninen lauluryhmä ja 10 hengen orkesteri.

Kiinnostaako sinua musiikki, tanssi, teatteri tai kuvataiteet? Entä runous, filosofia, politiikka tai posthumanismi? Jos kyllä, niin esityksemme laulusolisteille, kuorolle, yhtyeelle, elektroniikalle, tanssijoille, tekstille, kuville ja valolle sopii juuri sinulle!

Sävellys: Max Savikangas
Libretto, visualisointi, ohjaus: Teemu Mäki
Kapellimestari: József Hárs
Koreografia: Petri Kekoni
Pukusuunnittelu: Iida Ukkola
Valosuunnittelu: Erno Seppälä
Ääniteknikko: Anders Pohjola
Visualistit: Calvin Guillot & Małgorzata Nowicka
Tuotanto: Suomalainen kamariooppera

Laulusolistit: Petri Bäckström, Tuukka Haapaniemi, Reetta Ristimäki, Susanna Tollet
Lauluryhmä: Martti Anttila, Nairi Azezian, Heta Kokkomäki, Jussi Linnanmäki
Tanssijat: Jenna Broas, Meri Pajunpää, Kauri Sorvari, Anna Stenberg
10-jäseninen soitin- ja elektroniikkayhtye:
– Martta Jämsä, huilu, piccolo ja alttohuilu
– Helmi Malmgren, klarinetti ja bassoklarinetti
– Olli-Pekka Tuomisalo, saksofonit
– Tuomo Lassila, lyömäsoittimet
– Fanny Söderström, piano ja koskettimet
– Maria Puusaari, 1-viulu (konserttimestari)
– Aleksi Kotila, 2-viulu
– Maarit Holkko, alttoviulu
– Pinja Nuñez, sello
– Vilhelm Karlsson, kontrabasso


Liput: 53 / 35–45 € (Tanssin talo)

Osta liput

View Event →
Suomalainen kamariooppera: Ihmisen jälkeen / Posthuman
Mar
5
3:00 PM15:00

Suomalainen kamariooppera: Ihmisen jälkeen / Posthuman

Mitä tulee ihmisen jälkeen? Jos meitä muistaa kukaan, niin mitä he voivat lajistamme tietää? Mitä mahtavat sivilisaatioistamme ajatella?

Ihmisen jälkeen on monitaiteellinen tieteiskamariooppera, jossa eri taidelajit kohtaavat tasa-arvoisesti. Tarinassa ihmisen jälkeiset olennot tekevät kokeen, jossa ihmisen geenejä ja meemejä laitetaan ei-ihmislapseen. Kantaesitysoopperan on säveltänyt Max Savikangas, libretto ja ohjaus on Teemu Mäen käsialaa ja tuottaja Suomalainen kamariooppera. Rooleissa Reetta Ristimäki, Petri Bäckström, Susanna Tollet ja Tuukka Haapaniemi sekä Petri Kekoni Company, 4-jäseninen lauluryhmä ja 10 hengen orkesteri.

Kiinnostaako sinua musiikki, tanssi, teatteri tai kuvataiteet? Entä runous, filosofia, politiikka tai posthumanismi? Jos kyllä, niin esityksemme laulusolisteille, kuorolle, yhtyeelle, elektroniikalle, tanssijoille, tekstille, kuville ja valolle sopii juuri sinulle!

Sävellys: Max Savikangas
Libretto, visualisointi, ohjaus: Teemu Mäki
Kapellimestari: József Hárs
Koreografia: Petri Kekoni
Pukusuunnittelu: Iida Ukkola
Valosuunnittelu: Erno Seppälä
Ääniteknikko: Anders Pohjola
Visualistit: Calvin Guillot & Małgorzata Nowicka
Tuotanto: Suomalainen kamariooppera

Laulusolistit: Petri Bäckström, Tuukka Haapaniemi, Reetta Ristimäki, Susanna Tollet
Lauluryhmä: Martti Anttila, Nairi Azezian, Heta Kokkomäki, Jussi Linnanmäki
Tanssijat: Jenna Broas, Meri Pajunpää, Kauri Sorvari, Anna Stenberg
10-jäseninen soitin- ja elektroniikkayhtye:
– Martta Jämsä, huilu, piccolo ja alttohuilu
– Helmi Malmgren, klarinetti ja bassoklarinetti
– Olli-Pekka Tuomisalo, saksofonit
– Tuomo Lassila, lyömäsoittimet
– Fanny Söderström, piano ja koskettimet
– Maria Puusaari, 1-viulu (konserttimestari)
– Aleksi Kotila, 2-viulu
– Maarit Holkko, alttoviulu
– Pinja Nuñez, sello
– Vilhelm Karlsson, kontrabasso


Liput: 53 / 35–45 € (Tanssin talo)

Osta liput

View Event →
Suomalainen kamariooppera: Ihmisen jälkeen / Posthuman
Mar
3
7:00 PM19:00

Suomalainen kamariooppera: Ihmisen jälkeen / Posthuman

Mitä tulee ihmisen jälkeen? Jos meitä muistaa kukaan, niin mitä he voivat lajistamme tietää? Mitä mahtavat sivilisaatioistamme ajatella?

Ihmisen jälkeen on monitaiteellinen tieteiskamariooppera, jossa eri taidelajit kohtaavat tasa-arvoisesti. Tarinassa ihmisen jälkeiset olennot tekevät kokeen, jossa ihmisen geenejä ja meemejä laitetaan ei-ihmislapseen. Kantaesitysoopperan on säveltänyt Max Savikangas, libretto ja ohjaus on Teemu Mäen käsialaa ja tuottaja Suomalainen kamariooppera. Rooleissa Reetta Ristimäki, Petri Bäckström, Susanna Tollet ja Tuukka Haapaniemi sekä Petri Kekoni Company, 4-jäseninen lauluryhmä ja 10 hengen orkesteri.

Kiinnostaako sinua musiikki, tanssi, teatteri tai kuvataiteet? Entä runous, filosofia, politiikka tai posthumanismi? Jos kyllä, niin esityksemme laulusolisteille, kuorolle, yhtyeelle, elektroniikalle, tanssijoille, tekstille, kuville ja valolle sopii juuri sinulle!

Sävellys: Max Savikangas
Libretto, visualisointi, ohjaus: Teemu Mäki
Kapellimestari: József Hárs
Koreografia: Petri Kekoni
Pukusuunnittelu: Iida Ukkola
Valosuunnittelu: Erno Seppälä
Ääniteknikko: Anders Pohjola
Visualistit: Calvin Guillot & Małgorzata Nowicka
Tuotanto: Suomalainen kamariooppera

Laulusolistit: Petri Bäckström, Tuukka Haapaniemi, Reetta Ristimäki, Susanna Tollet
Lauluryhmä: Martti Anttila, Nairi Azezian, Heta Kokkomäki, Jussi Linnanmäki
Tanssijat: Jenna Broas, Meri Pajunpää, Kauri Sorvari, Anna Stenberg
10-jäseninen soitin- ja elektroniikkayhtye:
– Martta Jämsä, huilu, piccolo ja alttohuilu
– Helmi Malmgren, klarinetti ja bassoklarinetti
– Olli-Pekka Tuomisalo, saksofonit
– Tuomo Lassila, lyömäsoittimet
– Fanny Söderström, piano ja koskettimet
– Maria Puusaari, 1-viulu (konserttimestari)
– Aleksi Kotila, 2-viulu
– Maarit Holkko, alttoviulu
– Pinja Nuñez, sello
– Vilhelm Karlsson, kontrabasso

Liput: 53 / 35–45 € (Tanssin talo)

Osta liput

View Event →
There are always flowers – Uusinta Ensemblen joulukonsertti
Dec
10
7:00 PM19:00

There are always flowers – Uusinta Ensemblen joulukonsertti

Ihmisestä riippuen joulu saattaa itse kullekin merkitä esimerkiksi perinteitä, hiljentymistä, perheiden yhteistä juhlaa, kaamosta, ostoshelvettiä, kenties myös yksinäisyyttä. Joulukiireiden keskellä perinteinen joulukonsertti on tarjonnut monille hengähdystauon ja eräänlaisen siirtymärituaalin joulunaikaan. Niille, jotka haluavat kokea tämän siirtymän vaihteeksi eri tavalla, tarjoaa Uusinta Ensemblen talvisia ja yöllisiä sävyjä sisältävä joulukonsertti There are always flowers siihen mahdollisuuden.

Joel Järventaustan Songs of Empty Landscapes on saanut inspiraationsa Bruce Percyn maisemavalokuvista. Ukrainalaisen Anna Korsunin Aqua Sonare antaa vedelle äänen. Grawemeyer-palkitun ruotsalais-serbialaisen Djuro Zivkovicin Night Music vie kuulijan bysanttilaisen mystiikan maailmaan. Konsertti lainaa toivoa antavan nimensä Mioko Yokoyaman teokselta, mikä puolestaan siteeraa Henri Matissen tunnettua lausetta: ”aina on kukkia niille, jotka haluavat ne nähdä.”

Ohjelma
Joel Järventausta (1995–): Songs of Empty Landscapes (2020)
Anna Korsun (1986–): Aqua Sonare (2008)
Djuro Zivkovic (1975–): Night Music (2014)
Mioko Yokoyama (1989–): there are always flowers (2021)

Uusinta Ensemble
Malla Vivolin, huilu
Helmi Malmgren, klarinetti
Anna-Sofia Anttonen, saksofoni
Emil Holmström, piano
Maria Puusaari, viulu
Max Savikangas, alttoviulu
Pinja Nuñez, sello

Liput 20 / 10 € Musiikkitalon lipunmyynnistä tai Ticketmasterista (hintoihin lisätään myyjän käsittelykulut)

View Event →
Maria Puusaari - Äänesten äärirajoilla
Dec
1
7:00 PM19:00

Maria Puusaari - Äänesten äärirajoilla

Maria Puusaaren neljäs jatkotutkintokonsertti

Katso lähetys tästä

Musiikin oli muututtava toisen maailmansodan tuhottua vanhat ideaalit. Olemmeko jälleen uuden muutoksen kynnyksellä? Maria Puusaaren neljäs jatkotutkintokonsertti on musiikillinen reaktio ilmastonmuutoksen ja Ukrainassa käytävän tuhoisan sodan herättämiin tunteisiin.

Musiikillisen ilmaisun äärirajoja kartoitetaan toisen maailmansodan jälkeisten klassikkoteosten ja kahden uuden tilausteoksen kautta. Jarkko Hartikaisen uudessa teoksessa vaelletaan kehollisen kommunikaation alkulähteille ja Maija Hynninen puolestaan pohtii energiankulutusta viulistin ja säveltäjän taiteellisen työn kautta. Voisiko uuden teoksen elektroniikan tarvitseman sähkön tuottaa ekologisesti itse? Konsertin päättää sodan kauhuja järisyttävällä tavalla kommentoiva George Crumbin jousikvartetto Black Angels – Thirteen Images from the Dark Land.

Esiintyjät

  • Maria Puusaari, viulu

  • Airo-kvartetti: Maria Puusaari ja Reeta Maalismaa, viulut, Olga Reskalenko, alttoviulu, Pinja Nuñez, sello

  • Anna-Sofia Anttonen, saksofoni

  • Jon-Patrik Kuhlefelt, äänitekniikka

Lisätietoja: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi

Liput 6,50-18 €

Osta liput

View Event →
Pin­ja Nuñez — Tai­de­ka­pi­na
Oct
25
7:00 PM19:00

Pin­ja Nuñez — Tai­de­ka­pi­na

Kuka saa äänen länsimaisen taidemusiikin ja kirjallisuuden kaanonissa? Entä ketkä jäävät sivustakatsojiksi, mitä ovat ne teemat, jotka usein jäävät kertomatta? Mitä tarkoittaa konsertti-instituutio: kenen ehdoilla siinä musisoidaan? Minkälaisia ovat ne roolimallit ja esikuvat, joita halutaan tulla katsomaan?

”Haluan viimeisen tutkintokonserttini ohjelmalla herätellä kuulijaa ajattelemaan taiteen kautta välittyviä arvoja”, kertoo Pinja Nuñez.

Esiintyjät ja työryhmä

  • Pinja Nuñez, sello, sovitus, sävellys ja taiteellinen suunnittelu

  • Tomas Nuñez, sello

  • Maria Puusaari, viulu

  • Salla Savolainen, viulu

  • Riitta-Liisa Ristiluoma, alttoviulu

  • Kati Salovaara, kontrabasso

  • Salla Pynssi, piano

  • Armi von Vep, burleskitaiteilija

  • Siljamari Heikinheimo, miniatyyrioopperan ja alkusoiton ohjaus

  • Perttu Inkilä, konsertin kuvaus ja kamerataltioinnin editointi

  • Sirje Ruohtula, valosuunnittelu

  • Olli Ovaskainen, äänisuunnittelu

Ohjelma

  • Elisabeth Maconchy: Ophelia’s song (1930) arr. Pinja Nunez

  • Max Savikangas: Taidekapina – Pitkät jatkot (2022)

  • Charlotte Bray: Those secret eyes (2014)

  • Anna Clyne: Rest these hands (2014)

  • Pinja Nunez: Alkusoitto oopperakuolemista kahdelle sellolle ja sopraanolle (2022)

  • Piccolo Opera Burlesco – Gioachino Rossini: Teema ja variaatiot (1819), sellolle ja jousikvintetolle arr. Pinja Nunez

Kuka saa äänen länsimaisen taidemusiikin ja kirjallisuuden kaanonissa? Entä ketkä jäävät sivustakatsojiksi, mitä ovat ne teemat, jotka usein jäävät kertomatta? Mitä tarkoittaa konsertti-instituutio: kenen ehdoilla siinä musisoidaan? Minkälaisia ovat ne roolimallit ja esikuvat, joita halutaan tulla katsomaan? Konsertin tavoitteena on tuoda konserttilavalle teemoja ja hahmoja, jotka eivät yleensä nouse perinteisen konsertti-instituution keskiöön.

Ohjelma rakentuu säveltäjä Max Savikankaan tilausteoksen ympärille. Lausuvalle soolosellistille kirjoitettu teos pohjautuu toimittaja ja kirjailija Sonja Saarikosken teksteihin. Sellistin lausumien repliikkien aiheena on vallan väärinkäyttö opetustilanteissa, kuten seksuaalinen häirintä ja nöyryyttävät opetusmetodit. Teoksen kuvataiteellisesta osuudesta vastaa kuvataiteilija Jaana Kokko.

Länsimaisen kirjallisuuden traditiossa ohuiksi ja marginalisoiduiksi jäävät sivuhenkilöt nousevat konsertissa päärooliin. Charlotte Brayn teoksen Those secret eyes inspiraation lähteenä ovat William Shakespearen näytelmässä Macbeth esiintyvät naishahmot. Stereotyyppiseen feminiiniseen hulluuteen tuomittu Ofelia Shakespearen näytelmästä Hamlet saa äänen Elisabeth Maconchyn säveltämässä Ofelian laulussa. Anna Clynen sooloselloteoksen Rest these hands taustalla on runo, jonka säveltäjän äiti kirjoitti viimeisenä elinvuotenaan. Tyttären ja äidin omakohtaisen kokemuksen kuvaaminen taiteessa tuntuu mielestäni koskettavalta ja yhä edelleen ajankohtaiselta, sillä valtaosa kuvataiteen, kirjallisuuden ja taidemusiikin traditiossa toistettavista teoksista on miesten tekemiä.

Väliajan jälkeen kuultava, oopperakuolemia käsittelevä lyhyt alkusoitto on saanut musiikillisen inspiraationsa musiikkitieteilijä Susan McClaryn musiikinteoreettisesta analyysista, joka kuvaa musiikillista aktia. Alkusoitto toimii johdantona konsertin viimeiseen teokseen: vain parikymmentä minuuttia kestävään miniatyyrioopperaan Piccolo Opera Burlesco. Esitys lähestyy naishahmojen karikatyyristä kuvausta länsimaisen oopperataiteen historiassa yhdistämällä klassiset oopperakuolemat ja riisuutumisen taiteen. 

Jos naishahmot riisutaan karikatyyrisistä, passiivisista sivuhenkilön rooleistaan, jääkö mitään jäljelle? Vai onko juuri niin, että kun ohueksi jäävä naiseuden stereotypia on riisuttu, paljastuu jotain paljon enemmän?

Sellolle ja jousikvintetolle sovittamani musiikki perustuu oopperasäveltäjä Gioachino Rossinin teokseen Teema ja variaatiot. Miniatyyrioopperan ohjaa Siljamari Heikinheimo ja se toteutetaan yhteistyössä burleskitaiteilija Armi Von Vep:n kanssa.

Konsertin kokonaiskesto on noin 1h 30min.

Lisätietoja: Pinja Nunez

Liput

6,50–18 €

OSTA LIPUT

View Event →
Lumo
Sep
18
2:00 PM14:00

Lumo

  • Kaustinen-sali, Kansantaiteenkeskus (map)
  • Google Calendar ICS

Lumo
14.00 Kaustinen-sali, Kansantaiteenkeskus

Piia Komsi, sopraano ja sello
Maria Puusaari, viulu
Kaija Saarikettu, viulu
Mauno Järvelä, alttoviulu
Ulla Lampela, sello
Sonja Fräki, piano
Kimmo Hakola, piano

Ahvenniemi, Saarikettu, Hofmann, Hakola, Komsi
Uutta ja uusinta suomalaista laulu- ja soitinmusiikkia, säveltäjinä Rebecka Sofia Ahvenniemi, Kimmo Hakola, Heinz-Juhani Hofmann, Kaija Saarikettu ja Piia Komsi.
Liput 24/19 € (+ 2,5€/lippu sekä toimitusmaksu alk. 1€). Osta liput tästä->>

Lumo ohjelma:

Rebecka Sofia Ahvenniemi: Tacit-Citat-ion jousikvartetille
Rebecka Sofia Ahvenniemi: Sonaatti Peppi-muodossa viululle ja pianolle
Kaija Saarikettu:”Drei Lieder” sopraanolle ja pianolle (ke.)
Rebecka Sofia Ahvenniemi: Herz beim Spinnrade sopraanolle ja pianolle
Rebecka Sofia Ahvenniemi: Dada-aaria sopraanolle
Heinz-Juhani Hofmann: Ensin on suru elettävä
Heinz-Juhani Hofmann: Kesä on mennyt
Heinz-Juhani Hofmann: Minä olen ajatellut paljon
Piia Komsi:Balladi Jaakko Ilkasta sopraanolle ja sellolle
Kimmo Hakola: Sävellys viululle ja pianolle (ke.)
Rebecka Sofia Ahvenniemi: Wuthering Modes. Not Moods.  jousikvartetille

View Event →
Kaksin - Yhdessä
Sep
17
7:00 PM19:00

Kaksin - Yhdessä

  • Kaustinen-sali, Kansantaiteenkeskus (map)
  • Google Calendar ICS

Konsertti-intro

18.00 Kahvila Konserttiina, Kansantaiteenkeskus

Mukana illan muusikot sekä säveltäjä ja Tieto-Finlandialla palkittu Osmo Tapio Räihälä.

Kaksin-Yhdessä
19.00 Kaustinen-sali, Kansantaiteenkeskus

Maria Puusaari, viulu
Sonja Fräki, piano

Stravinsky, Räihälä, Lutosławski, Zwilich, Adams.

Viulisti Maria Puusaari ja pianisti Sonja Fräki esittävät vuosien 1932 ja 2016 välillä sävellettyjä teoksia. Ne ovat saaneet vaikutteita niin antiikin Kreikasta ja runoudesta, satojen vuosien takaa barokista kuin romantiikan ajan viuluvirtuooseilta ja amerikkalaisesta jazz-musiikistakin.
Liput 24/19 € (+ 2,5€/lippu sekä toimitusmaksu alk. 1€). Osta liput tästä->>

Kaksin-Yhdessä ohjelma:

Igor Stravinsky (1882–1971): Dithyrambe sarjasta Duo Concertante (1932)
Osmo Tapio Räihälä (s.1964): (G)astronomia sooloviululle (2016)
Witold Lutosławski (1913–1994): Partita viululle ja pianolle (1984)
– Allegro giusto
– Ad Libitum
– Largo
– Ad Libitum
– Presto
————
Ellen Taaffe Zwilich (s.1939): Episodes viululle ja pianolle (2003)
– Arioso
– Vivace
John Adams (s.1947): Road Movies viululle ja pianolle (1995)

View Event →
Moderni Klassikko V: Hälyn estetiikka
Sep
10
7:00 PM19:00

Moderni Klassikko V: Hälyn estetiikka

Moderni Klassikko -konserttisarja tutkii 1900-luvun musiikillisia tyylejä poliittis-kulttuurisessa kontekstissaan ja avaa sen ilmiöitä keskusteluin ja visuaalisen havainnollistamisen keinoin. Sarjan viidennessä konsertissa syvennytään hälyn estetiikkaan. Miten ja minkälaista musiikkia on tehty hälyistä? Tätä kysymystä tarkastelee Uusinta Ensemblen Hälyn estetiikka -konsertti, joka päättää lähes kaksi vuotta kestäneen live-musiikkia ja sen reaaliaikaista visualisointia yhdistävän Moderni Klassikko -konserttisarjan. Sarjallisuudesta minimalismin ja spektralismin kautta hälyihin kulkenut sarja nostaa viimeisessä teemakonsertissaan esiin erilaisia lähestymistapoja alkaen 1900-luvun alusta ja Henry Cowellista aina 2000-luvulle Raphaël Cendoon ja Jarkko Hartikaiseen.

Ohjelma:

Henry Cowell (1897–1965): Banshee (1925)

Lauri Kilpiö (1974–): Poème de jeux acoustiques (2009)

Helmut Lachenmann (1935–): Gran Torso (1971), otteita

Pauline Oliveros (1932–2016): Bye Bye Butterfly (1967)

Jarkko Hartikainen (1981–): EMBODIED (2018)

Raphaël Cendo (1975–): Rokh I (2012)

Malla Vivolin, huilu
Emil Holmström, piano
Fanny Söderström, piano
Meeri Pulakka, sopraano
Maria Puusaari, 1. viulu
Aleksi Kotila, 2. viulu
Max Savikangas, alttoviulu
Pinja Nuñez, sello

Liput 20 / 15 € Musiikkitalon lipunmyynnistä tai Ticketmasterista (hintoihin lisätään myyjän palvelumaksu)

View Event →
Tietokirjapäivän luento: Osmo Tapio Räihälä: Volter Kilpi – maailman paras sinfonikko
Jul
15
11:00 AM11:00

Tietokirjapäivän luento: Osmo Tapio Räihälä: Volter Kilpi – maailman paras sinfonikko

Tietokirjapäivän luennolla säveltäjä Osmo Tapio Räihälä käsittelee Volter Kilpeä musiikin näkökulmasta otsikolla: Volter Kilpi – maailman paras sinfonikko.

Luennon lopuksi Radion sinfoniaorkesterin viulisti Maria Puusaari esittää Räihälän teoksen (G)astronomia viululle ja lausujalle.

Osmo Tapio Räihälä on taidemusiikin säveltäjä, jonka teoksia on esitetty eri puolilla maailmaa. Räihälän teoksia ovat tilanneet ja esittäneet muun muassa Radion sinfoniaorkesteri, Gewandhausorchester ja London Sinfonietta. Räihälän nykymusiikkia käsittelevä teos Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa palkittiin vuonna 2021 tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnolla.

Luento kuuluu Suomen tietokirjailijat ry:n järjestämän Tietokirjapäivän ohjelmistoon. VAPAA PÄÄSY! 

View Event →
VÄRIKAMARI IV: ÄÄNIÄ JÄRVEN PÄÄSTÄ.
May
12
7:00 PM19:00

VÄRIKAMARI IV: ÄÄNIÄ JÄRVEN PÄÄSTÄ.

Järvenpään kaupungin 70+ -juhlakonsertti

Harri Vuori: Hämärän laulajat
Joonas Kokkonen: illat
Max Savikangas: Kepler 22-b

Jasmin Fors: Neljä Pastissia
Paavo Heininen: Discantus I
Lauri Toivio: Waterfront Northbound, ke.

Lauri Toivio, huilu

Maria Puusaari, viulu

Max Savikangas, alttoviulu

Pinja Nuñez, sello

Elina Rantamäki, sopraano

Marko Hilpo, piano

YLE Radio1 radioi konsertin

View Event →
MODERNI KLASSIKKO IV
Apr
21
7:00 PM19:00

MODERNI KLASSIKKO IV

Moderni Klassikko IV: Spektralismi
21.4.2022 klo 19
Musiikkitalo, Paavo-sali
Liput 20 / 15 € Musiikkitalon lipunmyynnistä tai
Ticketmasterista (Ticketmasterin kautta ostetuista lipuista peritään myyjän palvelumaksu)

Moderni Klassikko -konserttisarja tutkii 1900-luvun musiikillisia tyylejä poliittis-kulttuurisessa kontekstissaan ja avaa sen ilmiöitä keskusteluin ja visuaalisen havainnollistamisen keinoin. Sarjan neljännessä konsertissa pureudutaan spektralismiin.
Tietokoneiden mahdollisuuksien avautuminen 1970-luvulla mahdollisti äänen fysikaalisten ominaisuuksien mikroskooppisen tarkastelun. Ryhmä ranskalaissäveltäjiä (mm. Gérard Grisey, Tristan Murail) kehitti äänen tietokoneanalyysiin perustuvan sävellystekniikan, jossa instrumenteilla mallinnettiin ja manipuloitiin äänen fysikaalista spektriä. Spektralismin myötä äänen värin ja harmonian välinen raja liudentui. Ranskalaisessa musiikissa äänen värillä oli pitkään ollut erityismerkitys ja eräänä spektralismin kummisetänä voidaan nähdä Olivier Messiaen. Ilmiö sai persoonallisia muotoja yksittäisten säveltäjien käsittelyssä (mm. Kaija Saariaho, Horatio Radulescu ja James Tenney).

Olivier Messiaen (1908-1992): Quatuor pour la fin du temps (1942), otteita

James Tenney (1934-2006): Spectrum 7 (2001)

Horatiu Radulescu (1942-2008): Piano Sonata 2 (1991), osa Immanence

Kaija Saariaho (1952-): Nymphéa (1987)

Gerard Grisey (1946-1998): Périodes (1974)

József Hárs, kapellimestari
Malla Vivolin, huilu
Helmi Malmgren, klarinetti
Line Johannesen, pasuuna
Maria Puusaari, viulu
Aleksi Kotila, viulu
Max Savikangas, alttoviulu
Mikko Ivars, sello
Juho Laitinen, sello
Aapo Juutilainen, kontrabasso
Emil Homlström, piano

​Timo Kurkikangas, elektroniikka
Perttu Haapanen ja Lauri Järvenpää, visualisoinnit
Ville Komppa, juonnot

View Event →
RSO:n Kamarimusiikkisarja: Kauniit ja korkeat
Mar
20
3:00 PM15:00

RSO:n Kamarimusiikkisarja: Kauniit ja korkeat

Fàtima Boix Cantó, taiteellinen suunnittelu ja klarinetti
Hanna-Kaarina Heikinheimo, piccolo
Han Shi, viulu
Maria Puusaari, viulu
Camilla Vilkman, alttoviulu
Miika Uuksulainen, sello

Kaija Saariaho: Dolce tormento soolopikkololle
Paul Hindemith: Klarinettikvintetto
Mauricio Kagel: Pan pikkololle ja jousikvartetolle
Ken Benshoof: In Shadow, Light pikkololle, viululle, alttoviululle ja sellolle
Timo Hietala: Snow in Amazonia es-klarinetille ja jousikvartetolle, kantaesitys

Puupuhaltimista korkeimpia ääniä tuottavat mm. piccolo ja es-klarinetti, jotka ovat pääosassa tämän konsertin teoksissa. Sokerina pohjalla on Timo Hietalan Snow in the Amazon -teoksen kantaesitys.

Liput: 5–12,50 €
Osta lippu

View Event →
Kamarimusiikkifestivaali MIND! - Mind!
Feb
6
7:00 PM19:00

Kamarimusiikkifestivaali MIND! - Mind!

György Kurtág: 12 mikroludia jousikvartetille, Airo-kvartetti: Maria Puusaari ja Reeta Maalismaa, viulu, Olga Reskalenko, alttoviulu, Pinja Nunez, sello

RSO:n muusikot

György Kurtág: 12 mikroludia jousikvartetille
Claude Debussy: Arabesque
Otto Virtanen: Five Songs of Soundness
Ludwig van Beethoven: Jousikvartetto op.132, nro 15 a-molli ”Heiliger Dankgesang” 

Liput: 5-12,50 €

View Event →