puhelauluteoksia aikamme säveltäjiltä.
Olga Heikkilän taiteellinen tohtoritutkinto “À tour de Pierrot lunaire” tarkastelee puhumisen ja laulamisen rajapintoja ja sen tohtorikonserttisarja esittelee puhelaulun kehitystä 1800-luvun lopusta 2000-luvun alkuun.
Alusta pitäen puhelaulu oli tehokeino, joka kiinnosti ennen kaikkea laulajia tulivat he sitten melodraama-, kabaree- tai puhtaasti klassisen laulun perinteen piireistä. Olga Heikkilän tutkiva äänivideoteos Rajakäyntiä (2020) on Joni Pyysalon runoihin akustisesti laulajan äänellä tuotettu kolmiosainen ääni-improvisaatio. Rajakäyntiä käsittelee musiikillisesti toisaalta esittävän taiteilijan matkaa itseensä ja toisaalta kuoleman aihetta koronapandemian otteissa kahlitussa maailmassa.
Teosesittelyt
Mikko Nisulan melodeklamaatio Orfeuksen lauluja [Песни Орфея] (2019) on sävelletty Orfisiin hymneihin, jotka ovat syntyneet orfilaisuudeksi kutsutun mysteeriuskonnon piirissä muutama vuosisata ennen ajanlaskumme alkua. Orfeuksen lauluissa puhutellaan maailmankaikkeutta yhdistäen tavallista puhetta, puhetta sävelkorkeuksin, puhelaulua, sekä laulua yhdistäen huilun, klarinetin, harmonikan ja lyömäsoittimien soittoon.
Osmo Tapio Räihälän neliosainen laulusarja Rajat (2021) Riina Katajavuoren runoihin vie rajoille monin tavoin: välillä ollaan puheen ja laulamisen rajalla, kohta taas mikrotonaalisuudessa, sävelaskeleiden välissä. Laulajalle sekä käyrätorven, viulun ja pianon triolle sävelletty teos kysyy myös mikä meidät ihmiset erottaa toisistaan.
Miika Hyytiäisen Mytomato (2022) sopraanolle, pianolle ja elektroniikalle on Lied-taiteesta, videosta, kokeellisesta musiikkiteatterista ja ketsupista truutattu rakastettava ja vähän pelottava muoto(maatti)kuva. Mytomaton inspiraationa on George Perecin hauska tomatografinen mukatutkimus sopraanoiden äänestä tomaattien funktiona. Olga Heikkilän ääni, keho, huumorintaju ja cv ovat toimineet koko teoksen lähtökohtana ja teemana.
Ville Raasakan Steam Enginen (2022) järkyttävät tekstit ovat historiallisia dokumentteja höyrykoneista, kivihiilen louhinnasta ja hiilenpoltosta Britanniassa vuosina 1661-1842. Höyrykoneiden massatuotantoa pidetään ympäristötutkimuksessa ilmastonmuutoksen alkupisteenä. Sävellyksessä höyrykoneiden mekaaniset äänet kohtaavat barokkimusiikin herkän ilmaisun.
Ohjelma
Osmo Tapio Räihälä: Rajat
Mikko Nisula: Orfeuksen lauluja
Miika Hyytiäinen: Mytomato
Ville Raasakka: Steam Engine
Olga Heikkilä: Rajakäyntiä
Esiintyjät
Olga Heikkilä, laulu
Kirill Kozlovski, cembalo ja piano
Maria Puusaari, I viulu
Anna-Maria Huohvanainen, II viulu
Ida Kosonen, alttoviulu
Pinja Nuñes, sello
Niko Kumpuvaara, harmonikka
Lucy Abrams-Husso, klarinetti
Malla Vivolin, huilu
Jukka Harju, käyrätorvi
Tiia Toivanen, perkussiot
Konsertin stream-linkki: https://www.youtube.com/live/PyYvOPg6ld4?feature=share
Liput Alkaen 18 € / 6,50 €